Text: Elisabet Aagård
Foto: Anneli Åsén
Att växa ur sin kostym är enklare i en stad än på landsbygden, det är företaget Jorm Lego ett exempel på. Lösningen har blivit att starta en filial och att ligga lågt med marknadsföringen.
Vägen rullar över åsar och genom kurvor, passerar enstaka hus och de slående vyerna över sjön Kycklingvattnet. Som blir Stor-Jorm. Som blir Lill-Jorm. Då är man framme. Kanske? Det är nämligen lätt att råka passera den lilla anspråkslösa röda byggnad som inhyser Jormvattnets allra största arbetsgivare, Jorm Lego. Marknadsföringen är minst sagt sparsam, av en bra anledning, men mer om det lite senare.
Platschefen Christer Rådström hälsar välkommen och visar vägen till matsalen där en handfull anställda sippar i sig det sista morgonkaffet innan dagens arbetsuppgifter fortsätter. I rummen längs den korta korridoren mellan entré och matsal trängs trärullar med färggranna kabelvindor i olika dimensioner som avslöjar verksamheten.
– Här fanns en gammal Konsumbutik från början som sedan blev pensionat och restaurang. I början hyrde vi in oss bara i källaren.
Företaget Jorm Taxi och Lego startades 1989 av Lennart & Lennart, en Jonsson och en Jonasson. Snart fick de sällskap av Nisse Rolandsson. Taxiverksamheten ingick som ett sätt att dryga ut inkomsterna.
I början gjorde man kablage åt Gelab i Gäddede som var stora då, men kanske ännu större idag, berättar Christer.
– Företaget startades som ett sätt att kunna bo här, berättar han vidare, och båda Lennart kombinerade vid den tiden att driva taxiverksamheten och tillverka kablage med att ha bondgård. Men vid millenieskiftet bröts kombinationsverksamheten upp och Lennart Jonsson fortsatte med taxiverksamheten och Jorm Lego blev ett renodlat företag som tillverkar kablage som gör så att olika delar i en maskin kan kommunicera.
Idag har Jorm Lego 13 anställda på huvudkontoret i Jorm, åtta i själva produktionen, resten på administrativa uppgifter. De flesta bor i Jormvattnet, men några pendlar också, från Gäddede och Ankarvattnet. Men Jorm Lego har sedan 2014 också en filial i Strömsund. Där jobbar 25 personer idag.
– Vi har en av våra största kunder där, Engcon och öppnade där i samförstånd med dem. De har alltid varit bra på det, att anlita lokala företag där det går.
"Far jag till Stockholm saknar jag ju det här"
Men att ha en filial med fokus på tillverkning i en tätort innebär också att Jorm Lego har möjlighet att skicka saker dagligen jämfört med hur postgången ser ut i Jorm, med upphämtning måndagar och torsdagar.
Så nej, alldeles enkelt är det inte att driva ett framgångsrikt företag på landsbygden. För nog måste man säga att Jorm Lego är framgångsrikt? Företaget har haft en 40% ökning av omsättningen årligen varje år fram till pandemin. Från att omstätta 11 miljoner kronor 2014, till att öka till 60 miljoner 2018. Rekordet slogs för två år sedan med en omsättning på 89 miljoner, mycket har Jorm Lego att tacka Engcon för.
Att företaget är framgångsrikt märks också, och det här kan låta lite motsägelsefullt, på den närmast totala avsaknaden av marknadsföring. Varken på nätet eller i verkligheten omgärdas Jorm Lego av några neonskyltar som braskande för ut budskapet om att företaget finns och vill ha kunder.
– Eftersom vi har vuxit så mycket de senaste tio åren är det ett helt medvetet val, berättar Andreas Rolandsson som idag är ägare till Jorm Lego tillsammans med sin bror Mathias.
Det är oerhört lyxigt, men vi vill kunna leverera bra till de befintliga kunder vi har idag. Dessutom kan vi inte växa för mycket, som det ser ut nu.
Anledningen är att det helt enkelt inte finns tillräckligt med arbetskraft. I en trakt med låg arbetslöshet blir att växa ur kostymen ett problem. Jorm Lego får helt enkelt hålla tillbaka.
– Vi hade gärna anställt flera personer om vi hade kunnat, konstaterar han.
En annan anledning är att det på landsbygdsvis finns ont om boende. Det finns många gårdar, hus och fritidsboenden som står tomma stora delar av året, men få ligger ute på fastighetsmarknaden. Att pendla de tre milen från Gäddede där det finns ett litet bestånd med lägenheter kanske passar vissa, men inte alla, resonerar Christer och Andreas.
Båda är födda och uppväxta i trakten av Jorm. Ingen av dem har alls varit lockade att flytta. Varför trängas när det finns plats? Frågar sig Andreas retoriskt. Här finns inga betongväggar att stirra in i, inga grannar som hörs. Fiske, jakt, skoter och familj. Och frisk luft. Och arbete.
Samtidigt ser de sin hembygd monteras ner. Bara för några år sedan gick posten alla vardagar i veckan, det gjorde även bussen som levererade Bussgods då. Kollektivtrafiken är det inte mycket med, för att den heller inte nyttjas fullt ut. Sen var det det här med bränslepriserna. Och elpriserna. Det är lätt att samtalet blir politiskt. Samtidigt har de aldrig saknat något.
– Aldrig! Säger Andreas. Far jag till Stockholm saknar jag ju det här. Men jag har aldrig saknat något här, där jag bor. Så jag åker hellre iväg och gör något, går på restaurang eller konsert…
Både Christer och Andreas lyfter tillgången till fiber som en förutsättning för att kunna driva företag i glesbygd. Pandemin gjorde också att rutinen med Teamsmöten kom igång vilket ledde till långt färre mil i bil på landsväg.
– Idag brukar vi köra ner till Strömsund ungefär en dag i veckan med färdiga produkter härifrån och för att träffa medarbetarna där, säger Andreas.
Och apropå medarbetare, en fördel med att driva företag på landsbygden är att medarbetarna stannar, berättar Andreas.
– Det skulle kunna vara svårt att rekrytera kompetens, men i dagsläget gör vi inget här som man inte kan lära sig på plats. Vi har väldigt lojala medarbetare, avslutar han.